SEIDENFADEN | Håndbyggede cykelstel på mål

Håndbygget cykelstel på mål

Min byggemetode gør det muligt at fremstille et stel efter dine mål, din vægt, din kørestil, samt øvrige ønsker til performance og udseende. Processen omkring at finde sin cykelstørrelse og gode siddeposition er helt individuel. Måske er du en meget erfaren cyklist og har et helt færdigt overblik over ”dine mål”? Måske er du mere søgende og har endnu ikke oplevet en cykel du fandt helt tilfredsstillende? Hos mig får du taget mål og mindst en efterfølgende samtale, hvor jeg lytter til dig og giver gode råd. Måske skal vi se lidt på din gamle cykel for at finde retningen for en ny cykel ? Måske skal vi ud at køre en lille tur sammen?

 

Hvis du vil tale med en professionel ”bikefitter” først er jeg også åben for et samarbejde omkring det.

 

Jeg laver dog ikke stel efter mål / konstellationer jeg ikke tror på.

 

Bliver vi enige går jeg i gang.

 

Pris: Afhænger altid af individuelt tilbud. Prisside starter dog omkring 10000 kr. Europæiske materialepriser og leveomkostninger betinger pris-niveauet for ca. 1 – 2 ugers arbejde på et stel. Ønsker du en hel cykel bygget op er prisen helt afhængig af dine ønsker til udstyr m.m.

 

Stål

Stål er stærkt og var det foretrukne materiale til stort set alle slags cykelstel i mere end 100 år. I midten af 1990erne dukkede nye materialer og produktionsformer op, som fortrængte stålet fra den dominerende position i cykelproduktionen. Udviklingen af stål gik dog ikke i stå i 1990erne. Der er i dag et større udvalg af forskelligt anvendelige stålrørstyper på markedet, end nogensinde før. De forholdsvis simple krav til produktionsfaciliteter gør det lettere at anvende stål til individuelt fremstillede cykelstel. Stål er således stadig det foretrukne materiale blandt mindre stelbyggere verden over. Jeg bruger hovedsageligt rør fra Columbus Cromor, Life og Sprit rør - familierne.

 

Bæredygtighed

Fremstillingen af cykelstellet foregår i mit lille værksted og delene tilpasses mestendels med håndværktøj i en skruestik. Der anvendes kun få mindre elektriske værktøjer, som hjælp. Ilt og gas m.m. købes hos en lokal leverandør og cykelstellene males ligeledes lokalt på Vestegnen.

Et godt cykelstel af stål bør med regelmæssig vedligeholdelse kunne holde i årevis. I mange tilfælde går de i arv til næste generation. Cyklen er alle tiders sunde og dejlige opfindelse til transport, motion og sport.

Myter om stål

Stål er tungt: Et muffesamlet racerstel i stål vejer typisk mellem 1500 og 2500 gr. alt efter størrelse og rørtype. Dvs. at den færdigsamlede cykel gennemsnitligt vejer ca. et kg. mere end en cykel med stel i carbon og samme udstyr / hjul. Husk dog altid at medregne din egen vægt, hvis du vil have et overblik over ekvipagens kampklare vægtforskel!

 

Stål er blødt: Et cykelstels stivhed omtales ofte, som ”jo stivere jo bedre”. Forestiller man sig den stivest mulige konstruktion af et cykelstel (uanset materiale) vil det medføre andre konsekvenser, som øget vægt, mindre komfort og ringere vejgreb. Konstruktionen af cykelstel skal således altid ramme et kompromis mellem disse forhold og rytterens ønsker. Stålrør fås i dag i så mange dimensioner at det er muligt at lave utallige kombinationer, som vil kunne tilfredsstille de fleste ryttere og landeveje. Mindre stel er således heller ikke nødvendigvis stivere end store stel, da rørvalg kan være væsentligt forskelligt proportioneret. Stålstel bliver IKKE blødere af brugen eller alderen. Stål er det sejeste af de kendte materialer til cykelstel og vil bevare sin performance til det i værste fald knækker under hård belastning.

 

Stål ruster: Stål skal beskyttes mod rust. Udvendigt af maling og indvendigt evt. med et ”framesaver” / ”hulrumsbeskyttelsesmiddel”. Rusten kommer dog relativt langsomt og statistikken vil vise at rustne stålstel sandsynligvis kører videre, når de fleste cykelstel i aluminium og carbon har givet op.

 

Stål har bedre køregenskaber: Man kan bygge en velkørende cykel af alle de i dag kendte materialer. Oplevelsen af køreegenskaber kommer i den grad an på om rytteren og cyklen matcher hinanden. En god forgaffel af stål er dog svær at slå i kombinationen af vejgreb og en rytter der kan sin svingteknik.

SEIDENFADEN v/ Henrik Seidenfaden Albertslundvej 10, 2620 Albertslund henrikseidenfaden@mail.dk Tel: 0045 2240 9097